Friday 1 February 2019

BRACES PART 7 : Warna warna getah

Assalamualaikum,
sebagai mukadimah entri braces ni,aku berbaik hati nak letak terus gambar warna warna getah braces seperti diatas tersebut.Mimpi apa pun taktau.Sebab selalunya aku bebel banyak banyak dulu baru aku letak gambar.Hehe. So,aku ada satu perangai bila aku appoinment braces,iaitu aku gemar bertanya dekat siblings aku:

me: kakak,warna apa eh yang lawa?

kakak: cuba warna merah weh!

me: eee nanti nampak macam kulit cabai(cili) melekat ja

kakak: kalo camtu cuba try warna kuning?

me: eeee nanti nampak macam taik gigi banyak :( :(

pastu ending dia,kakak aku mengamuk dekat aku cakap 

"BAIK TAKPAYAH TANYA PENDAPAT" 

Hoho. 

So kalini aku nak share tips or share warna apa yang sesuai and seronok nak bertahan sampai sebulan sebelum next appoinment tukar warna getah lain DAN JUGA aku tunjuk la sikit warna apa yang worse gila untuk pakai so hampa boleh aware.Dalam lebih 10 appoinment braces aku pergi dan untuk tahun pertama, aku paling suka warna biru. Aku taktahu kenapa.Tapi biru memang fav aku. Kalau next appoinment pun,aku still nak ambik biru.

Okay kalau hampa tanya aku, adakah aku highly recommended warna biru?

Jawapan aku: 50-50 sahaja.

Kenapa 50-50 sahaja untuk warna biru?
 Okay as we know, biru ni banyak jenis,ada yang biru lembut & biru terang. Untuk warna biru lembut, aku tak recommended langsung weh.Sebab nanti bila hang makan kari,dia jadi warna macam kuning kuning. Penipulah kita melayu tak makan kari or masakan yang warna dia oren/kuning. TAPI,untuk warna biru terang,yappp aku setuju kalau hampa nak pakai getah warna biru terang sebab warna terang ni susah sikit nak berubah jadi warna tak sedap mata memandang (iaitu warna seakan akan ikan berwarna biru tak mandi 10 tahun ya)

Dan disebabkan muak dan mungkin rasa loya sebab selalu pakai biru,aku start pakai warna getah lain dan second warna getah aku selalu pakai pulak ialah pink
Aku langgggsung tak recommended getah pink sebab nanti turns out jadi warna oren or to be worst,jadi kuning plus masatulah hang nak first date dengan bf kan lagi lah haru weh. Hahaha. Resultnya,wajiblah hang akan nampak buruk gila .At first memang la memuji gila sebab "pink cantik pink cantik pink cantik" kononnya. Tapi takpa,hampa tunggu natijahnya seminggu selepas itu ya!

Then,aku selalu pakai warna hitam dan dark purple

Untuk warna hitam & dark purple : sumpah aku recommended gila weh! Sebab ala biasala bila warna hitam & dark purple kan kegelapan dia sangatlah tinggi so hang makanlah apapun,warna dia still tak berubah tau!

Tak lupa juga,aku pakai warna KELABU

Warna kelabu ni kawan aku yang suggestkan. Dia kata lawa sebab sama dengan warna besi kita. Aku suka gila pakai warna kelabu. Tapi warna kelabu ni ada bad sides jugak weh T^T . Sebab apa? Sebab warna kelabu ni pun akan tukar jadi warna kuning or hijau. Geli sikitla bila tengok rasa yucks: "adakah ini getah braces atau jagung melekat?!"

Dan sekarang,warna aku pakai adalah transparent. This is my first time try pakai getah transparent.
Bagi aku,pakai getah transparent ni sama je warna macam getah kelabu.Exactly the same.Contoh kalau hang tengok cermin,mesti hang jadi keliru sama ada hang pakai getah transparent or kelabu.Jadi aku tak berapa impress sangat untuk getah transparent

Setakat ni,ini jelah yang boleh aku recommended and yang aku tak recommended. But feel free to wear whatever warna getah yang hampa suka ok!

Pastu kan weh,aku sering tertanya tanya:

apa eh nama getah braces in english?

answer: ligature ties 

Tapi nak senang,panggil jelah getah braces. Panjang berbelit sikit nama dia in english. Lol.

Thankyou for reading!

salam sayang,syadiya xoxo.

Read more about braces:


11 comments:

  1. Wahhh style la.. Ada warna warni lagi braces 😄

    ReplyDelete
  2. skrg baru abam kie tahu pengikat braces ni ada mcm2 kaler. hehehe
    done follow here. no 594. tq..

    ReplyDelete
  3. Woww..teringin gak nak pakai..tapi tak pernah lagi jumpa doktor tanya pasal ni...tq info....

    ReplyDelete
  4. Aq bru siap appointment dokter klinik 6 kli bru dpt surat ortodontik pakar tu kne tunggu nombor giliran plk adoii ..xsabar aq nk pilih getah braces tuh hahah

    ReplyDelete
  5. Aq bru je abis appoimnt juga dngn dktor so kena la tnggu bulan 2 taun dpan (2020) hah lama kan, dh la aq x sbr nih..untung ler klau ade gigi cntik kan huhu..

    ReplyDelete
  6. teringin sangat nak pakai braces 😔

    ReplyDelete

DO LIKE