Friday 28 April 2017

BRACES PART 4 : PowerChain (46 DAYS)

Assalamualaikum,
Tak perlu lagi aku bagitahu makna braces sebab dah banyak kali kot bagitau.Hehe.

"apa kebaikan dan kelebihan braces ni?"
My answer:boleh tukar warna setiap bulan pastu boleh belagak comel pastu boleh bagi rata gigi.

"apa keburukan braces ni?"
My answer:Sakit dia tak tertanggung.Japgi hang tumbuh ulser,pastu satgi gigi rasa goyang goyang,rasa makan tak pernah kenyang,dan mula mensyukuri nikmat makanan sebelum pakai braces.Oh ya! Tak lupa juga,lidah main peranan penting sewaktu memakai braces kerana makanan sering tersekat di celah celah gigi.

And aku mula sedar,aku sedang membebel bahawa braces lebih banyak keburukan..Bukanlah camtu,maksud aku saat saat pakai braces ni memang perit tapi perit tulah yang akan tukar manis bila tengok gigi dah rata.Sep sikit! Tak lupa juga,aku makin sayang dekat braces.

Okaylah,mari tumpu pada tajuk utama.
2 weeks ago,i went to my clinic sebab nak tukar getah braces .Aku pergi dengan sepupu aku sebab buat sekali dekat tempat sama.Tengok tengok kami masuk tukar getah pun sekali.And badly we decided to choose the same colours of bands tanpa berbincang ok.Dasarr betul ini pompuan memang carik gaduh dan aku mengalah sebab warna getah dekat doctor yang tukar getah sepupu aku tu lagi banyak.Hah ambik ambik! *gayabaling

This month,memang aku tak berharap pun nak pakai POWERCHAIN sebab sakit cabut gigi pun tak sudah lagi.

Okay,POWERCHAIN TU APA?Nama pun power kan.Memang sakit dia power dan bagi aku,istilah powerchain ni nak mempercepatkan gigi supaya rapat.Aku letak dua dekat belah kiri dan kanan sebab aku cabut dua gigi kiri dan kanan.

 Gigi aku dah jadi macamni sebijik.Gongak tengah tengah tu sebab cabut.Yang warna ungu tulah PowerChain 
(sumber:google)

Sakit dia tak terkata.Aku pakai tak panjang.Amboi this person pakai semua.Panjang noks.Tak rasa nak nangis ka?Hahaha
(sumber:google)

Lepas pakai PowerChain rasa macammana?
 Aku rasa lagi sakit dari mula mula pakai braces.Tak terperi sakit dia!Terus aku cakap  dekat doktor,saya sakit dan buat muka sakit (dengan gimik muka mata tertutup) .Doktor cakap "maaflah sakit sikit ye sebab getah kecik".Nak ja jawab,oh kalo camtu pakai getah rambut jela.Kahkah

Sepupu aku pulak relaks ja muka happy sambil cakap tak sakit apa =') Waddee! Aku punyalah sakit.Tapi taktau lah kan sebab cousin aku dah pakai lama.Aku baru first appoinment.

Berapa lama sakit disebabkan PowerChain?
3-5 days tak silap. Memang lama.So back to routine,makan bubur=') .Tapi hari kedua aku dah belasah makan nasi dengan udang.Nikmatnya ya tuhan walaupun bergegar gigi aku kesakitan tapi apa ku kisah asalkan gendang gendut tali kecapi ,kenyang perut senang hati =) .Lepastu serik terus makan bubur ja hari hari seterusnya.Belagak sangat kan.

Bukan study sahaja perlukan pengorbanan,braces juga perlukan pengorbanan dari segi kesakitan yang berlainan cabangnya.


Bulan ni still pakai warna biru.Cuma biru up sikit lagi terang.Kroh kroh


Salam sayang,syadiya xx.


Read more about braces:





14 comments:

  1. macam susah juga tu pakai braces .. natrah ada niat juga mw pakai sbb mw rapatkan gigi . tpi macam rumit macam seram jee :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang susah tapi dalam masa yang sama enjoy jugak pakai braces. hihi.

      Delete
  2. Saya baru lepas pkai power chain tp atas bawah.memang akan sakit kepala berdenyut2 ke :(?ni da masuk ari ke 4.sampi ambil pain killer

    ReplyDelete
    Replies
    1. sakit kepala? tak rasa pulak sakit kepala sis. huhu. tapi memang sakit jugaklah .

      Delete
  3. Sebelum ni saya asyik pakai power o. sekali semalam tukar power chain. Harini siyes rasa nak meraungggg 😣😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tabah tau awak! Itu apa yang saya rasa jugak huhu

      Delete
  4. brapa lama pakai power o?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak ingatlah berapa lama. tapi sampai gigi rapat lah :D

      Delete
  5. Pernah tak power chain awak terkluar dri braket? Sbb berus gigi terlalu kuat kot.

    ReplyDelete
  6. Weh sebelum ni pkai power o je semlm tukar power chain memang nk menangis sakit doh

    ReplyDelete
  7. Semalam sy start pakai power chain atas bawah dari hujung kanan ke hujung kiri gigi... smlm jugak berdenyut2 .nk mkn sakit..tapi ak belasah je mkn..mngkin sbb ak ni jenis yg tahan sakit kot..

    ReplyDelete

DO LIKE