Monday 26 February 2018

Pahang:National Elephant Conservation Centre & DeerLand Park

Assalamualaikum,
Cuti raya cina itu hari family aku decide nak pergi Pahang.Mak aku sebenarnya yang nak pergi sangat.Second option kami semua ialah Sabah.Tapi mak buat ayat sedih dia cakap dari dia kawen dengan abah dia nak sangat pergi Taman Negara dekat Pahang.So ni alang alang dah semua ada dekat rumah sebab kakak aku dengan aku cuti sem,maka here we go!PAHANG FOR LIFE (inside emoji pompuan pakai dress menari please)

Abah cadang nak bertolak pergi Pahang hari khamis pukul 4.30 pagi ye:') Dia cakap takmau jem.TAPI,disebabkan kami semua melayu yang sentiasa dengan janji janji melayu,4.30 jadi ke 5.30 tapi still jalan lenggang dan takdala sesak sangat.

Lupa sampai pukul berapa tapi benda first kami buat adalah dapatkan homestay.Abah booked siap siap homestay (Mutiara Homestay).Sangat sangat selesa and really recommended!Untuk bilik yang besar RM120 and yang kecil RM70.

Mutiara Homestay,Lanchang,Pahang.Search je kat pakgoogle kalau nak datang sini=)

Disebabkan sampai awal,so kami semua decide nak pergi terus tengok gajah.Pakmat homestay ni cakap eloklah pergi time pukul 12-1tengahhari macamtu sebab boleh mandikan gajah.I was so excited nak mandikan gajah dohhh!


Gambar ke lima tanpa orang photobomb.Aku geram betul masa aku nak tangkap gambar ni ada budak kecik around 8 years saja nak masuk.Nak kena gigit ke??

Masuk sini tengok gajah: FREE TAPI boleh derma seikhlas hati.My mom bagi RM20.Depend on berapa nak bagi.

BAGI MANDI GAJAH:
RM10 satu kepala.Family aku ada enam kepala.So RM60.

 Function benda ni untuk letak kat baju.

 Ha,letak macamni.Depend la nak letak kat seluar ka tudung ka asalkan nampak.

First,lemme watch a movie first.HAHA.Takdalah sebelum start tengok gajah,ada tayangan pasal gajah.

 For those yang nak bagi mandi gajah,akan ada guider yang explain all about the elephant.Contohnya,nama nama gajah dekat sini,how the elephants got their name from.

 Aku lupa apa nama gajah ni=') Tapi yang ada dalam sangkar (is that sangkar?hahahaha) semuanya anak anak gajah.


 Me with baby elephant <3

Me again feeding the baby elephant name .... ((forgot))

Another baby elephant that i feed <3

Makanan untuk bagi makan gajah boleh beli ada satu stall dekat situ.Kami bagi makan tebu satu ikat RM3 and kacang yang gambar thumbs up tu RM2 .Agak agak berebut dengan adik beradik aku sebab nak bagi makan,ha aku gi beli lagi lah cerita dia.Lol

Lepas bagi makan anak gajah,guider bawak kami pergi tengok mak dan bapak gajah mandi.Things i love about elephant is depa ni sangat bijak sangat faham apa tuan dia cakap.Good job dear elephant!

Berguling teruk depa mandi dalam aiq ni tau dak.

Lepas dah bagi mandi gajah,they make some show to all the visitor.

 Buah tembikai ni free.Boleh feed banyak kali dekat gegajah (available tak gegajah ?hahahaha).Gajah ni taksuka orang yang saja acan dia.Contoh:nak bagi makan tapi duk tarik balik.Kejap lagi dia ngamuk tau :) Sejenis aku,aku suka bagi makan haiwan.Aku nak rasa dia punya skin tu.

Me,kakak , and wiwin. 

Apa gajah buat masa show ni?Setiap gajah ada ability yang tersendiri.Contoh gajah A can make a fake sleep.Gajah B can take the food from highest place and others.Seronok sebab memang terbukti elephant ni bijak bestari gitew.

Lepas tengok show ni , kami terus pergi dekat tepi parit tadi nak tunggu turn bagi mandi gajah.Aku taktau lah orang melayu ni memang taksuka binatang atau apa,tapi most people yang bagi mandi gajah tu omputih.Mak saya cakap sebab negara omputih depa takdak benda benda macamni.

 Depan dua orang ni guider gak.Guider untuk anak anak gajah i guess.Beria dia suruh jirus anak gajah yang namanya Lepa (adik aku panggil dia dua lipa)ni padahal dia jirus dekat kami.Kuajaq gila perangai!

 Worth day with Lepa si anak gajah <3

Mula mula guider ni suruh ambil pasir gosok badan Lepa,lepastu baru jirus dia bagi bersih.

It doesnt take a long time to bath the elephant and lepastu kami semua pergi DeerLand Park sebab dekat ja dari National Elephant Conservation Centre ni.

Entrance fee : RM7 dewasa ,RM5 kanak kanak untuk warganegara Malaysia.Kalau selain dari tu agak mahal. Aku banyak tak snap dalam deerland ni sebab bukannya deerland sangat pun.Banyak lagi binatang lain macam ular,kura kura,burung etc.So rating aku dekat deerland ni 4/10 sahaja.

Lapar depa ni macam takleh bawak bincang.Nasib tak gaduh cakap cakap dekat situ.Kalo tak terkejut beruk aku.

Dah basah basah bagi mandi gajah pun excited lagi masuk deerland and got one sticker again! 

Tak lama pun kami dekat deerland ni,and terus balik homestay sebab kepenatan.

Thanks for reading! Salam sayang,syadiya xoxo.






8 comments:

  1. Aritu nak singgah sini tengok gajah, tapi tak sempat pulak. Next time la pergi..macam best je

    ReplyDelete
  2. Best ni kalau dapat bawa anak2 tengok gajah.

    ReplyDelete
  3. bestnye. i should've gone there too

    jemput la join n meriahkan segmen GA kt sini

    http://www.raydahalhabsyi.com/2018/02/wonderful-march-giveaway-by-raydah.html

    ReplyDelete
  4. hai ain datang singgah sini dan follow awak. salam perkenalan :)
    sincerely , farahain zfa

    ReplyDelete
  5. bestnya laa hai p tempat gajah tu. boleh la bw anak2 nanti :-)

    ReplyDelete

DO LIKE