Sunday, 3 January 2016

TIPS:Atasi Stress.

Assalamualaikum,
Orang sekarang tambah tambah yang muda belia dah cakap "aku stress!" "aku tertekan!".Eh kenapa tak terus cakap gila?Mihmih.Kalau nak cakap stress,semua orang pun pernah stress.Cuma cara manusia tu sendiri atasi stress tu yang mampu buat dia kembali hidup aman damai cemerlang gemilang terbilang meletop kebabom gitewww.

You know,aku pernah menghadap bermacam macam masalah di usia muda ini kerana aku adalah perempuan yang suka buat masalah terhadap orang sekeliling aku -_- setiap tahun pulak tu.Jahat pulak rasa diri aku ni (lap air mata)

Kalau masalah kecik setakat conteng dinding tu takpa ah,tapi tahap masalah aku ni ditahap dunia bakal menggeleng kepala dengan aku.Bukan tuje,aku nak kena hadap orang kutuk/caci/hina/baling tahik lagi kat aku weh.

"umur berapa?"

"berapa kau dapat pt3?" (dengan muka sinis)

Nak nak pulak tanya macam orang orang bermasalah ni selalunya bodoh.Ehhh orang buat masalah ni selalunya bijak.Kalau tak bijak masakan bisaa dia buat masalah?Tak gitu?Hehe.

Penipu lah kalau aku cakap aku tak pernah menangis macam orang gila bila stress.Aku pernah.Terlampau penah ang tau dak.Cuma sekarang bila nak stress tu fikir fikir ah dulu bawak baik buruk ke tidak. Tips atasi stress yang aku bagi ni yang pernah aku cuba.Belum cuba belum tahu kan?Apa kata awak cuba ok?Hihi.

Yang pertama,jangan berkawan dengan orang yang jatuhkan kau.Patahkan semangat kau.Kutuk kutuk kau lagi.DONT EVER!Nampak tak amaran tegas aku?
Yang kedua,tahap stress aku dah dikawal dengan baik kerana aku dikelilingi dengan manusia yang positif.Maka,aku pun terikut ikut untuk menjadi positif =)Syukur alhamdulillah.

Yang ketiga,jangan berseorangan.Japgi kalau duduk sesorang fikiran asyik terbayang masalah yang lepas.PADAHAL DAH BERLALU.Buat apa nak ingat balik bukan?Move on jelah.Walaupun menyesal tu boleh sampai ke mati kau ingat.

Yang keempat,gelak/cakap/senyum selalu.Benda basic ok.Ciwahhh.

Yang kelima,penuhkan jadual harian anda.Takpayah buat jadual pun takpa.Pandai pandai ah adjust masa nak buat homework,nak mandi,nak solat dll. Jugaa bila nak tidur.Jangan ambil masa yang lama untuk tidur.Maksud aku bila rasa mata tu takboleh nak tutup jugak,bangun.Buatla aktiviti lain yang lebih  bawak paedahnye.Nanti kau lagi stress.Dahla banyak masalah.Pastu nak tidur mata asyik terbukak.

Memang,sampai satu masa boleh rasa dah tak tahan nak pura pura happy.Rasa nak menangis semahu mahunya.Kalau boleh menangis sampai takda suara.Sebab apa?Sebab rasa sakit hati yang teramat amat.

Tak apa,buat lah.Nangis la nakk~TAPI INGAT,sekali tu je.Lepas engkau nangis.Terus kau kesat air mata tu,lepastu kau cakap"aku kuat" =)

Allah maa'ana.

Salam sayang,syadiya.

Saturday, 2 January 2016

Story Of 2015.

Assalamualaikum,
Selamat tahun baru semua!360 hari dalam tahun 2015 ofkos ler ada baik dan buruknya.Yang baiknya result aku tak teruk.Yang buruknya,pimples aku tak hilang lagi.Eh dah tahuke.Hm takpalah nak cerita jugak.Nak cerita yang buruk buruk terjadi dalam 2015 agak kejam pulak sebab aku rasa banyak yang buruk.Jadinya,lebih baik aku cerita yang baik baik agar mendapat keberkatan Ilahi.Hihi.

  • Pindah sekolah 
    Ini memang unexpected ah.Masa ni aku dah takda perasaan bila nak pindah.Kita haruslah membuat kenalan yang baru bila dah besar besar ya teman teman.Takkan nak terperuk di tempat yang sama.

    Bila pindah sekolah,makanya aku telah meninggalkan kekasih kekasihku disana..Maaflah bukan kekasih lelaki,tapi si perempuan(girlfriends orang orang selalu kata).Selamani aku ada 3 orang girlfriends atau lebih tempat babygurls(geli nak mati) yang sekepala dengan aku.

    Yang pertama,Pikah.Dialah yang mengajar aku erti no feelings weh.Serius dia sangat cantik.Rambutnya gen resesif.Tapi yang aku tau dia bukan anak mat salih ok.Satu satunya manusia yang boleh buat dia marah aku sorang je.Sebab aku suka memaksa dia.Tapi sebenarnya dia sangat sayangkan aku.Kan Pikah?(tolong cakap ye).Paling sedih,aku tak ada gambar dengan dia sebab dia adalah bangsa yang takut dekat kamera.Maksud aku taksuka tangkap gambar.Kalau ada pun sekeping.Tupun dah tak ingat folder mana aku letak.

    Dan yang kedua,My fav, SUN! Stand for Syadiya Umi Nurin.Depa ni pulak mengajar aku bercakap kuajo.Tapi depa jugak lah yang menyedarkan aku ketika aku tersengukur.(mata ke atas tangan dibahu).Mesin mulut kami tak boleh ditandingi oleh mana mana manusia sebab serius memang kurang ajar.Kakaka.Pernah weols hangout sesama,pastu sorang makcik ni usha usha kami.Lalu dia menyapa kami dengan ayat ayat pedas iaitu:

    "Kenapa loqlaq sangat ni?"(Dengan muka yang tak puas hati)

    flashback dua tahun lepas:(me,nurin,umi)

  • Meet the new!
    Dengan rasminya,aku telah membuat kenalan yang baru apabila aku masuk sekolah baru.Eh manusia mana yang bila ke tempat baru takda kenalan?Poyo giler.

    Aku telah memilih aliran akaun.Chaiyok chaiyok for life! Dan aku juga telah berkenalan dengan semua classmate aku secara harom.Maksud aku tertegur sebab nak mintak duit kelas,pastu terus jadi kawan.Pelik bukan?Apapun i love 4 Akaun.Taun depan dah tua jadi 5 akaun k teman teman jangan ingat muda mudi sangat diri tu.

  • Flying colours.
    Aku telah semaksima mungkin membijakkan otak aku yang agak 'so so' ini agar belajar dan alhamdulillah aku telah berhasil =') Sedih sebab dulu bongok.Haha!


    Okay,thats all yang aku rasa bahagia.Mihmih.Terimakasih kerana menyaratkan mata untuk menatap dan membaca!

    Salam sayang,syadiya.