Sunday, 3 January 2016

TIPS:Atasi Stress.

Assalamualaikum,
Orang sekarang tambah tambah yang muda belia dah cakap "aku stress!" "aku tertekan!".Eh kenapa tak terus cakap gila?Mihmih.Kalau nak cakap stress,semua orang pun pernah stress.Cuma cara manusia tu sendiri atasi stress tu yang mampu buat dia kembali hidup aman damai cemerlang gemilang terbilang meletop kebabom gitewww.

You know,aku pernah menghadap bermacam macam masalah di usia muda ini kerana aku adalah perempuan yang suka buat masalah terhadap orang sekeliling aku -_- setiap tahun pulak tu.Jahat pulak rasa diri aku ni (lap air mata)

Kalau masalah kecik setakat conteng dinding tu takpa ah,tapi tahap masalah aku ni ditahap dunia bakal menggeleng kepala dengan aku.Bukan tuje,aku nak kena hadap orang kutuk/caci/hina/baling tahik lagi kat aku weh.

"umur berapa?"

"berapa kau dapat pt3?" (dengan muka sinis)

Nak nak pulak tanya macam orang orang bermasalah ni selalunya bodoh.Ehhh orang buat masalah ni selalunya bijak.Kalau tak bijak masakan bisaa dia buat masalah?Tak gitu?Hehe.

Penipu lah kalau aku cakap aku tak pernah menangis macam orang gila bila stress.Aku pernah.Terlampau penah ang tau dak.Cuma sekarang bila nak stress tu fikir fikir ah dulu bawak baik buruk ke tidak. Tips atasi stress yang aku bagi ni yang pernah aku cuba.Belum cuba belum tahu kan?Apa kata awak cuba ok?Hihi.

Yang pertama,jangan berkawan dengan orang yang jatuhkan kau.Patahkan semangat kau.Kutuk kutuk kau lagi.DONT EVER!Nampak tak amaran tegas aku?
Yang kedua,tahap stress aku dah dikawal dengan baik kerana aku dikelilingi dengan manusia yang positif.Maka,aku pun terikut ikut untuk menjadi positif =)Syukur alhamdulillah.

Yang ketiga,jangan berseorangan.Japgi kalau duduk sesorang fikiran asyik terbayang masalah yang lepas.PADAHAL DAH BERLALU.Buat apa nak ingat balik bukan?Move on jelah.Walaupun menyesal tu boleh sampai ke mati kau ingat.

Yang keempat,gelak/cakap/senyum selalu.Benda basic ok.Ciwahhh.

Yang kelima,penuhkan jadual harian anda.Takpayah buat jadual pun takpa.Pandai pandai ah adjust masa nak buat homework,nak mandi,nak solat dll. Jugaa bila nak tidur.Jangan ambil masa yang lama untuk tidur.Maksud aku bila rasa mata tu takboleh nak tutup jugak,bangun.Buatla aktiviti lain yang lebih  bawak paedahnye.Nanti kau lagi stress.Dahla banyak masalah.Pastu nak tidur mata asyik terbukak.

Memang,sampai satu masa boleh rasa dah tak tahan nak pura pura happy.Rasa nak menangis semahu mahunya.Kalau boleh menangis sampai takda suara.Sebab apa?Sebab rasa sakit hati yang teramat amat.

Tak apa,buat lah.Nangis la nakk~TAPI INGAT,sekali tu je.Lepas engkau nangis.Terus kau kesat air mata tu,lepastu kau cakap"aku kuat" =)

Allah maa'ana.

Salam sayang,syadiya.

3 comments:

  1. betul! setuju dengan semua tips yang ditulis...cukup sekali je kita menangis, dan terus bangkit tanpa menoleh lagi pada kepahitan itu...

    ReplyDelete
  2. sokong sangat asha pun baru pulih untk azam taun baru n xmo dah stress2

    ReplyDelete