Tuesday 28 May 2019

Ramadan Day Twenty Three : what ulser did to me

Assalamualaikum,
pada tajuk entri ni sajala letak hari ke berapa puasa sebab bila baca balik rasa macam "oww puasa puasa pon rajin eh aku taip taip" LOL kan! Hahaha

Sebenarnya semester 4 aku dah nak habis and aku ada lagi satu semester which is semester 5 untuk habiskan diploma. Aku excited gila nak habiskan diploma tapi dalam masa yang sama mesti rasa sedih sebab there's no more diploma life buat kali kedua atau ketiga unless kau gila nak ambik banyak kali. Tak sanggup guwe. Diploma pun main air mata aku dah. Cis.

Pastu semester 4 ni aku selalu gakla sakit sakit. Aku rasa kalau satu semester ada 14 weeks,aku akan ada ulser almost 12 weeks =') per 14 weeks. Sounds rude kan ulser ni?

like.. 
that ulsers, and you are so sooo fuckin bestfriend. 

Dia nak ja melekat dengan hang sampai lepas dah sembuh dia mai balik dan mai dan mai lagi sampai rasa nak demam! Hergh.

Aku selalu tumbuh ulser dekat dalam mulut yang palingggg hujung. Sebab wisdom teeth aku dua dua dah tumbuh. And in my opinionn (ayat essay english waddefishh) wisdom teeth ni kalau salah makan, boleh luka dinding bibir tu and start situ la tumbuh ulser. Ada itu weeks, aku punya sakit tu sampai aku nangis terduduk dalam kelas weh sebab:

1)Petang tu aku ada quiz tax and aku telah menghalai balaikan quiz berkenaan tapi Allah sayang hamba Dia, so dia bagi aku markah cemerlang. Aku sumpah terkejut sebab aku memang dah mental breakdown waktu tu.

2) After quiz tax tu, esoknya pulak aku ada Test COSTING YE and disebabkan aku adalah natural habitat punya student, of course la aku akan study last minute. Dan sebagai peringatan Allah kat hamba dia yang suka sangat study last minute, dia kasi aku sakit so aku beringat sikit. Makanya malam itu, aku pakej ulser sakit teruk & sakit kepala. Aku bangun tidur bangun tidur ja buat exercise sikit sikit pastu tutup lampu terus and sambung tidur.

Aku target lulus ja. Tapi tulahhhh tuhan sayang kat aku maka aku dapat tinggi gaklah yang pasti aku tak expect langsong dapat tinggi gitu. 

Btw, ulser aku ni kalau dia datang BUKAN SATU,

TAPI DUA :)

Masa first week aku dekat u, ulser aku tumbuh dekat lidah and dinding bibir bawah aku. Sakit weh. 

Tak terkira la ulser aku.

Pernah ulser aku sebesar home button iphone tu. Ni la ulser yang aku nangis tu sebab jadi berdengung siot.

Punca ulser ni banyak, contoh macam aku:
1) Wisdom teeth bagi luka
2) Besi braces aku bagi luka 
3) Kurang minum air. Aku senang gila dehydrated. So kalau kurang sikittt ja minum air memang nahas la aku.
4) Dalam mulut kotor (aku baca sumber dari web lain)

Paling aku takut, banyak page yang mention :

"ulser yang tak dirawat boleh datangkan kanser mulut"

And everytime sebelum tidur mesti aku akan baca balik artikel artikel ulser sebab gigih nak bagi takut diri pasal kanser mulut. Bullshit gakla perangai. HUWAA

Aku selalu je rawat ulser aku. Aku pakai bonjela tapi lambat. Aku juga kumur air garam tapi aku nyampah sebab entahla macam takda outcome pon. And paling latest aku sapu madu. Madu yang asli tau! SUMPAH BERKESAN.

So selama aku bercinta dengan ulser ni, <--- (ergh i hate to say this but this is true enough.)

Aku rasa cara merawat ulser dengan baik sekali adalah dengan sapukan MADU ASLI.Ini pada pendapat aku ye, sebab everyone ada dia punya cara healkan sendiri.

Bibir bawah bengkak kerana ulser di dinding mulut dalam.

Thanks for reading, 
salam sayang, syadiya xoxo.

8 comments:

  1. okay that hurts a lot!!!!!! i couldnt even eat masa kene sblm ni sobs

    ReplyDelete
  2. faham perasaan kena ulser. nasihat saya biasakan bawak botol berisi air masak kemana sahaja. kena kerap minum air. done follow back ;)

    ReplyDelete
  3. I feel u dear. Kak feni dulu masa kecik selalu kena. Seksanya ya ampun. Nak makan minum sakitnye sampai sanggup berlapar. Bila dah besar ni cerdik sikit banyak minum air kosong dan amik Vitamin C. Jarang dah kena. Kak feni done follow #614 .

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dari kecik sampai ke besar duk kena lagi hahaha. good idea gak vitamin c boleh try lepasni. thankyou followback kak feni :)

      Delete
  4. 1 ulser saja kena mmg kurang nikmat mkn hehe

    ReplyDelete

DO LIKE