Thursday 11 May 2017

Hostel Atau Rumah Sendiri ?

Assalamualaikum,
Masa aku form5,aku duduk asrama dari bulan 3 sampai bulan 11.So kiranya tak sampai setahun pun aku duduk asrama.Dalam 8 bulan lebih ja.Kalau nak tanya samada lebih baik duduk asrama or duduk rumah sendiri jawapan aku senang,dua dua ada baik buruk.

TEMPAT BEST UNTUK BELAJAR?
My Answer:Hostel.
Sebab apa hostel?
Sebab ada waktu prep.Prep ni memang membantu buat yang baloq liat nak study dalam dorm,so hampa boleh luangkan waktu berkasih sayang dengan homework or revision masa prep.

TEMPAT BEST MAKAN SEDAP?
My Answer:Rumah sendirilah!
Takkan lah hostel bagi makan sedap T^T.Kalau nak dapat ais ketul pun memang payah la bila masuk hostel.So bila duduk rumah sendiri ni memang boleh makan apa yang kita mahu.

OVERALL AKU SUKA HOSTEL ATAU RUMAH SENDIRI?
My Answer:Rumah sendiri of course!

KENAPA RUMAH SENDIRI?
My Answer:Sebab tak banyak buang waktu dari segi membasuh baju sebab hostel aku takdak mesin basuh.Guna tangan.Tapi ada setengah hostel ada.Depend lah.
Sebab lain,aku kena bangkit awal nak mampus masa duduk hostel.Around 5 am mesti dah mandi.Kalau aku duduk rumah,6 30 baru aku bangkit.HAHAHA.Sebab rumah aku sebelah sekolah.

Dan lebih penting,bila duduk rumah,kalau kau buat salah pun kau sendiri yang tanggung.Macam duduk hostel,warga asrama akan cari cacat cela aib kau di mana mana.Malah mungkin mereka selak karpet untuk mencari salah kau.

Kenapa duduk hostel kalau rumah sebelah sekolah?
Sebab masa aku form5,parents aku pergi haji.So memang takda sapa boleh jaga makan minum.Lastly duduk hostel.Pastu bila nak keluar,ketua warden dah tak bagi.Hm tak tak ,tak rasa nak mencarut pun ok.Saya ni ikhlas orangnya.

Sebenarnya hostel atau rumah sendiri,dua dua ada pro and contra.Tapi dah aku suka rumah lagi nak buat cenna.*matadiatastangandibahu



Salam sayang,syadiya xx.

9 comments:

  1. Sy terbiasa duk hostel sebab start umur 13 tahun-21 tahun duk hostel. Pastu 22 tahun-24 tahun duk uma sewa. Sekarang ni duk uma dengan parents 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. syokkan duduk dengan parents. jimat duit makan minumT^T

      Delete
  2. Fuh, lepas baca ni, teringat cerita kwn2 Nisha yang duk kt asrama. Nisha pernah sekali HAMPIR nak masuk ke asrama tapi last minit tak jadi. Last2 duduk dekat sekolah yang sama XD Tapi tulah. yang sedihnya tak dpt pengalaman duk dkt asrama. T3T

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya bersyukur dapat 'nikmat' duduk asrama kejap.memang rasa berdikari

      Delete
  3. Saya pulak mmg terang2 suka rumah la sbb tu xpegi mana2 time high school. Tapi sejak dok UKM rasa best dok luar, independent, buat apa pon xda org kacau. Paling penting dpt push diri utk explore dan survive.

    ReplyDelete
  4. jaja suka duk rumah lebihhh. waktu form 4 pindah sekolah, sekolah asrama jauh then susah nak balik lepastu homesick. tp kena duduk jgk asrama smpai abes spm hahaha

    bila skrg, rindu pulak suasana hostel ni hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahu takpa. memang rindu suasana bingit hostel! haha

      Delete

DO LIKE